Skip to content

Kennisbank

Blijf up-to-date met interessante tips, ontwikkelingen en verhalen over communicatie en leiderschap.

Home » Kennisbank » T.O.T.E. Model

T.O.T.E. Model

Een strategie bestaat altijd uit elementen, en een bepaalde volgorde. Een goed ontwikkelde strategie maakt gebruik van het T.O.T.E. model.

T.O.T.E. betekent Test (of Trigger), Operate, Test, Exit, een volgorde die is gebaseerd op computer modellen. Wanneer je er op let, merk je dat mensen steeds via dezelfde stappen (strategie) verliefd, onzeker, kooplustig, verlegen en dergelijke worden.

Schematische weergave van het T.O.T.E. model

 

1. De eerste Test is een ‘cue’ of ‘trigger’ waarmee de strategie begint. Deze bevat ook de uiteindelijke criteria van de strategie.
"Hoe wist je dat het tijd was om te beslissen?"

2. De Operatie is het herinneren, creëren of verzamelen van de informatie over de interne of externe wereld die nodig is voor de strategie.
"Hoe wist je dat er alternatieven waren?

3. De tweede Test vergelijkt de huidige staat met de gewenste staat op basis van vooraf geselecteerde of ad hoc criteria.
"Hoe evalueer je die alternatieven?

4. De Exit, of ‘Decision Point’ of ‘Choice Point’ is een weergave van de resultaten van de test. Wanneer er een overeenkomst is, is de strategie goed. Wanneer er geen overeenkomst is, wordt de strategie opnieuw gestart.
"Hoe weet je dat je beslist hebt?

 

T.O.T.E. werd voor het eerst geformuleerd in Plans and the Structure of Behavior, gepubliceerd in 1960 door George Miller, Eugene Galanter en Karl H. Pribham.

Scroll To Top