Skip to content

Kennisbank

Blijf up-to-date met interessante tips, ontwikkelingen en verhalen over communicatie en leiderschap.

Home » Kennisbank » Feedback

Feedback

Feedback blijft voor veel mensen een uitdaging. Hoe vaak sta jij (of iemand die je kent) te springen als een leidinggevende vraagt om naar zijn of haar kantoor te komen voor een feedbacksessie?

Velen behandelen feedback als kritiek, het verschil ligt echter in de intentie. Bij kritiek gaat het om mening van de gever. Maar feedback gaat juist om het gedrag van de ontvanger en om deze te helpen. De intentie van feedback is dus altijd positief.

Feedback Geven

Een goede manier om feedback te geven is volgens de sandwich methode. Denk hierbij aan twee broodjes (complimenten) met daartussen beleg (de boodschap). De sandwich feedback methode werkt als volgt:

  • TOP → Wat gaat GOED?
    ‘En’ (in plaats van ‘Maar’)
  • TIP → Welke Verbeterpunten?
    ‘En’ (in plaats van ‘Maar’)
  • TOP → Positief afsluiten

Als je ‘Maar’ vervangt met ‘En’, dan is de kans groot dat de boodschap positiever wordt ontvangen .

Voorbeeld:

1. Je doet X heel goed. Maar Y is nog een aandachtspunt voor de volgende keer. Als je dat zou doen, dan zou het nog beter zijn.

2. Je doet X heel goed. En Y is nog een aandachtspunt voor de volgende keer. Als je dat zou doen, dan zou het nog beter zijn.

Merk je het verschil?

Scroll To Top