Ankeren

Wat is ankeren?

Op een schip wordt een anker overboord geworpen om het schip vast te leggen. Ankeren in NLP is vergelijkbaar – het is een techniek waarmee je een bepaalde stemming of emotie kunt vastleggen, om deze op een later moment, wanneer jij dit wilt, heel gemakkelijk weer op te roepen.

Heb je wel eens van een topsporter gehoord die geen wedstrijd speelt zonder zijn favoriete sok? Of die altijd de stip op het voetbalveld aanraakt voor het begin van een wedstrijd? Bijgeloof of niet, het helpt hen om in een bepaalde stemming te komen die ze nodig hebben om hun beste prestatie te leveren. In NLP noemen we dit een anker.

Ankeren helpt je bij het toegang krijgen tot bepaalde stemmingen in het verleden en het verbinden van een dergelijke stemming met het heden. 

Hoe werkt de techniek?

Als NLP techniek bestaat ankeren uit 4 basisstappen:

1. Vraag je coachee zich een levendige ervaring te herinneren (b.v. het behalen van een examen, het winnen van een wedstrijd, etc.).

2. Als je coachee het gevoel herbeleeft, zorg je op het hoogtepunt van die ervaring voor een specifieke stimulus (b.v. raak een knokkel van je coachee aan).

3. Leid de aandacht af via een break state. Dit houdt in dat je even van gespreksonderwerp verandert om de stemming te veranderen.

4. Test het anker (door de knokkel opnieuw aan te raken).

Een visuele representatie van ankeren, waarbij het hoogtepunt van de stimulus is aangegeven.

Merk vooral wat voor positieve gevolgen dit heeft. Ankeren is een effectieve manier om snel je eigen stemming (of de stemming van je coachee) te veranderen. Er zijn een aantal variaties op deze techniek:

Tijdens de NLP Practitioner & Coach leer je deze technieken (en nog meer) toepassen om belemmerende overtuigingen en negatieve emoties te veranderen.